customcolor_icon_transparent_background.png

Läs våra allmänna villkor

  1. Hem
  2. Allmänna villkor

Allmänna villkor för Hantly

1. Inledning

1.1 Dessa villkor gäller för användning av Hantly, en digital plattform (”Tjänsten”) som förmedlar uppdrag mellan privatpersoner (”Kunder”) och hantverkare eller städfirmor (”Tjänsteleverantörer”). Tjänsten tillhandahålls av Chipking AB, org.nr 559521-2936, adress Långgatan 26 19, 821 43 Bollnäs (”Plattformen”).

1.2 Genom att registrera sig som Tjänsteleverantör eller Kund godkänner du dessa villkor. Tjänsteleverantörer betalar 500 kr (exkl. moms) per månad för att ta emot upp till 5 jobb. Vid acceptans av ett sjätte jobb debiteras ytterligare 500 kr (exkl. moms), vilket ger tillgång till ytterligare 5 jobb inom samma kalendermånad.

1.3 Användare måste vara minst 18 år och ha rättslig kapacitet att ingå avtal. Tjänsteleverantörer måste vara registrerade som juridisk person eller enskild firma och inneha F-skattsedel.

2. Tjänstens omfattning

2.1 Plattformen möjliggör för Kunder att lägga upp jobb (t.ex. hantverks- eller städtjänster). Tjänsteleverantörer startar en konversation med Kunden via Tjänstens chatfunktion för att diskutera jobbets detaljer. Om Tjänsteleverantören tilldelas jobbet skickar Kunden en OTP-kod (One-Time Password) via Tjänsten, som Tjänsteleverantören accepterar i appen för att bekräfta uppdraget.

2.2 Ett avtal mellan Tjänsteleverantör och Kund ingås när Tjänsteleverantören accepterar OTP-koden i appen. Avtalet regleras separat och omfattas av Konsumenttjänstlagen när Kunden är en privatperson.

2.3 Plattformen är inte part i avtal mellan Kunder och Tjänsteleverantörer och ansvarar inte för utförande, kvalitet, betalning, offerter, ROT- eller RUT-avdrag eller tvister.

2.4 Plattformen förbehåller sig rätten att neka eller avsluta ett konto om Tjänsteleverantören inte uppfyller kraven (t.ex. saknar F-skattsedel, bryter mot villkoren eller får upprepade klagomål).

3. Tjänsteleverantörens åtaganden

3.1 Tjänsteleverantören ska:

• Inneha F-skattsedel och nödvändiga behörigheter/certifikat för de tjänster som erbjuds (t.ex. våtrumsbehörighet för hantverkare eller relevanta tillstånd för städtjänster).

• Följa gällande lagar, branschregler och beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

• Tillhandahålla korrekt och uppdaterad information om sitt företag, inklusive organisationsnummer, kontaktuppgifter och försäkringsuppgifter.

• Starta all kommunikation med Kunden via Tjänstens chatfunktion och acceptera jobb genom att ange OTP-koden i appen.

• Besöka platsen för att räkna på jobbet och lämna offert enligt överenskommelse med Kunden.

• Utföra uppdrag fackmannamässigt och enligt avtal med Kunden.

3.2 Tjänsteleverantören ansvarar fullt ut för att hantera offerter, fakturering samt ROT-avdrag (för hantverkare) eller RUT-avdrag (för städfirmor). Plattformen tillhandahåller inga verktyg för att underlätta dessa processer.

3.3 Tjänsteleverantören förbinder sig att inte erbjuda svartarbete eller agera på ett sätt som skadar Plattformens rykte.

4. Avgifter och betalning

4.1 Tjänsteleverantören betalar en månadsavgift på 500 kr (exkl. moms) för att ta emot upp till 5 jobb per kalendermånad. Ett ”jobb” definieras som ett uppdrag där Kunden skickar en OTP-kod till Tjänsteleverantören via Tjänsten, och Tjänsteleverantören accepterar denna OTP-kod i appen efter överenskommelse med Kunden via chatfunktionen.

4.2 Vid acceptans av ett sjätte jobb inom samma kalendermånad debiteras ytterligare 500 kr (exkl. moms), vilket ger Tjänsteleverantören tillgång till ytterligare 5 jobb inom samma kalendermånad. Denna avgift faktureras automatiskt när det sjätte jobbet accepteras via OTP-koden.

4.3 Betalning sker via faktura. Vid utebliven betalning kan Plattformen suspendera Tjänsteleverantörens konto tills betalning är reglerad.

4.4 Plattformen kan ta ut ytterligare avgifter för extratjänster, t.ex. för att lyfta fram Tjänsteleverantörens profil. Sådana avgifter specificeras innan de tillämpas.

4.5 Månadsavgiften och eventuella tilläggsavgifter återbetalas inte, även om Tjänsteleverantören inte får eller accepterar några jobb under en månad.

5. Kundens åtaganden

5.1 Kunden ansvarar för att beskriva jobbet i Tjänsten. Det är sedan upp till Tjänsteleverantören att besöka platsen, räkna på jobbet och lämna en offert.

5.2 Kunden ska använda Tjänstens chatfunktion för att kommunicera med Tjänsteleverantörer och, om Tjänsteleverantören tilldelas jobbet, skicka en OTP-kod via Tjänsten för att bekräfta uppdraget.

5.3 Kunden godkänner att ett accepterat jobb (via OTP-koden) är bindande enligt avtal med Tjänsteleverantören.

5.4 Kunden förbinder sig att inte lägga till ytterligare arbete efter att ett jobb accepterats utan skriftlig överenskommelse med Tjänsteleverantören via chatfunktionen eller privata medel.

6. Kommunikation och jobbhantering

6.1 All kommunikation mellan Tjänsteleverantörer och Kunder fram till att ett jobb accepterats via OTP-koden ska ske via Tjänstens chatfunktion, där parterna kommer överens om jobbets detaljer, inklusive tid för besök och offert. Efter att jobbet accepterats via OTP-koden kan kommunikationen ske via privata medel (t.ex. telefon eller e-post).

6.2 Om Tjänsteleverantören tilldelas jobbet skickar Kunden en OTP-kod via Tjänsten. Tjänsteleverantören accepterar jobbet genom att ange denna OTP-kod i appen, vilket bekräftar att ett avtal har ingåtts mellan parterna.

6.3 Kunder kan lägga upp jobb kostnadsfritt. Tjänsteleverantörer får tillgång till jobbförfrågningar inom ramen för sitt abonnemang (initialt upp till 5 jobb per månad, med möjlighet att låsa upp ytterligare 5 jobb genom att betala tilläggsavgiften för det sjätte jobbet).

6.4 Plattformen garanterar inte att Tjänsteleverantören får eller tilldelas uppdrag, endast att de får tillgång till förfrågningar och kan kommunicera med Kunder via chatfunktionen.

6.5 Efter att ett jobb accepterats via OTP-koden ansvarar Plattformen inte för ytterligare kommunikation, oavsett om den sker via Tjänsten eller privata medel.

7. Ansvar och tvister

7.1 Plattformen ansvarar inte för fel eller brister i Tjänsteleverantörens arbete, offerter, ROT- eller RUT-avdrag eller fakturering. Kunden ska reklamera fel direkt till Tjänsteleverantören inom skälig tid (enligt Konsumenttjänstlagen, max 3 år).

7.2 Vid tvist mellan Tjänsteleverantör och Kund ska parterna i första hand försöka lösa tvisten själva. Om ingen lösning nås kan Kunden vända sig till ARN. Plattformen kan inte hållas ansvarig för tvister.

7.3 Plattformen har rätt att utesluta Tjänsteleverantörer vid upprepade klagomål, icke-fackmannamässigt utförande, missbruk av chatfunktionen eller felaktig användning av OTP-koder.

8. Uppsägning och avtalsperiod

8.1 Månadsavgiften är ett löpande abonnemang som kan sägas upp med 3 månadaders uppsägningstid, räknat från nästkommande faktureringsperiod.

8.2 Plattformen kan säga upp avtalet med omedelbar verkan om Tjänsteleverantören bryter mot villkoren, t.ex. genom olämpligt beteende i chatfunktionen, felaktig användning av OTP-koder eller handlingar som skadar Plattformens rykte.

8.3 Kunden kan avsluta sin användning av Tjänsten när som helst genom att sluta lägga upp jobb.

9. Personuppgifter och integritet

9.1 Plattformen behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR. Tjänsteleverantörer och Kunder ansvarar för att de uppgifter de delar via chatfunktionen eller i samband med OTP-koder är korrekta och inte strider mot lag eller tredje parts rättigheter.

9.2 Kommunikation via chatfunktionen och information om accepterade jobb (via OTP-koder) lagras för att säkerställa Tjänstens kvalitet och för att kunna hantera eventuella tvister.

9.3 Plattformen använder cookies och liknande teknologier för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda Tjänsten godkänner du detta.

10. Ändringar av villkor

10.1 Plattformen förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor. Tjänsteleverantörer och Kunder meddelas via e-post eller i Tjänsten vid väsentliga ändringar. Fortsatt användning innebär godkännande av de nya villkoren.

11. Tillämplig lag och tvistlösning

11.1 Svensk rätt tillämpas. Tvister som rör dessa villkor ska i första hand lösas genom förhandling. Om detta inte lyckas, ska tvisten avgöras vid allmän svensk dom stol i enlighet med rättegångsbalken

Hantly

Långgatan 26

821 43, Bollnäs

+4676-80 25 123hantly.app@outlook.com
Följ oss
customcolor_logo_transparent_background.png